Het nieuws dat OpenAI begin volgend jaar een AI-agent met de naam ‘Operator’ gaat lanceren, gaat vrijwel zeker ook het onderwijs raken. Operator is een autonoom AI-systeem dat zelfstandig computers kan bedienen en taken kan uitvoeren, zonder directe menselijke tussenkomst. Dit betekent dat het veel meer kan dan huidige chatbots zoals ChatGPT of Copilot. Operator kan actief omgaan met digitale omgevingen, wat veel nieuwe mogelijkheden biedt.

Maar wat betekent deze nieuwe stap in AI-technologie nu voor het onderwijs? Hier zijn een paar belangrijke ontwikkelingen die we kunnen verwachten:

  1. Slimmere Onderwijsassistenten

Met een AI-agent zoals Operator kunnen studenten en docenten rekenen op een persoonlijke assistent die veel verder gaat dan de huidige digitale hulpmiddelen. Operator kan bijvoorbeeld opdrachten nakijken, bronnen zoeken, of zelfs digitale lesmaterialen aanpassen aan de specifieke behoeften van een student. Hierdoor kunnen leraren meer tijd besteden aan daadwerkelijk lesgeven, terwijl repetitieve taken worden geautomatiseerd.

Een concreet voorbeeld in het HBO is het gebruik van Operator bij het ondersteunen van groepsprojecten. Stel je voor dat een groep studenten samenwerkt aan een ontwerp- of onderzoeksproject. Operator kan taken beheren door bijvoorbeeld een projectplanning op te stellen en taken toe te wijzen aan groepsleden op basis van hun vaardigheden. Ook kan Operator helpen bij het bijhouden van de voortgang, reminders sturen en bronnen aanleveren die relevant zijn voor de opdracht. Hierdoor kan de groep zich focussen op het creatieve en inhoudelijke aspect van het project, terwijl Operator zorgt voor structuur en organisatie.

  1. Gepersonaliseerd Leren

AI-agents bieden een kans om gepersonaliseerd leren naar een hoger niveau te tillen. Stel je voor dat een student bezig is met een ingewikkelde wiskundeopdracht en vastloopt. Operator kan niet alleen een uitleg geven, maar ook direct de softwareprogramma’s of digitale tools bedienen om een stappenplan op maat te maken, afgestemd op de individuele leerstijl van de student. Dit betekent dat elk kind op zijn eigen tempo en manier kan leren, wat de kwaliteit en effectiviteit van het onderwijs enorm kan verbeteren.

In het HBO kan dit betekenen dat een student die moeite heeft met statistiek, Operator kan vragen om gepersonaliseerde oefenopdrachten te maken die specifiek ingaan op de concepten waar de student nog moeite mee heeft. Operator kan zelfs de juiste formules invoeren in statistische software en de student door de berekeningen heen leiden. Dit maakt gepersonaliseerd leren heel praktisch toepasbaar en haalt barrières weg voor studenten die anders moeite zouden blijven houden met bepaalde onderwerpen.

  1. Ondersteuning voor Docenten

AI-agents kunnen ook docenten ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden. Denk aan het maken van lesplannen maar ook administratieve taken zoals aanwezigheidsregistratie. Bovendien kan een agent zoals Operator analyses uitvoeren van leerlingprestaties en trends ontdekken die voorheen moeilijk te achterhalen waren. Dit soort inzichten kan helpen om leerachterstanden sneller te signaleren en aan te pakken.

In de context van het HBO kan Operator bijvoorbeeld helpen bij het analyseren van toetsresultaten. Stel dat een docent merkt dat een groot deel van de studenten moeite heeft met een specifiek onderdeel van een vak. Operator kan snel gegevens analyseren en trends blootleggen, zoals specifieke vraagstukken die vaak fout beantwoord worden. Hierdoor kunnen docenten hun lesmethoden aanpassen om extra aandacht te besteden aan die onderdelen. Daarnaast kan Operator worden ingezet om groepen te maken voor projectwerk op basis van de sterke en zwakke punten van individuele studenten, wat resulteert in een betere groepsdynamiek en leerervaring.

  1. Samenwerken met AI

Voor studenten biedt de komst van Operator ook een kans om te leren samenwerken met AI. De vaardigheden om effectief met technologie om te gaan en AI op een ethische en verantwoorde manier te gebruiken, zullen steeds belangrijker worden. Door al vroeg kennis te maken met AI-agents leren studenten niet alleen technologische vaardigheden, maar ook hoe ze kritisch moeten nadenken over de implicaties van deze technologie.

In het HBO kunnen studenten Operator gebruiken als sparringpartner bij projectwerk. Stel dat een student een businessplan ontwikkelt; Operator kan helpen bij marktonderzoek, financiële berekeningen uitvoeren en zelfs mogelijke risico’s identificeren. Dit helpt studenten niet alleen om beter werk te leveren, maar ook om te begrijpen hoe ze AI als hulpmiddel kunnen inzetten in een professionele context. Bovendien kunnen studenten oefenen met ethische vraagstukken rondom het gebruik van AI, bijvoorbeeld hoe ze transparant kunnen zijn over welke delen van hun werk door AI ondersteund zijn.

De Toekomst van AI in het Onderwijs

Het is duidelijk dat de lancering van Operator een spannende ontwikkeling is voor het onderwijs. Waar nu nog veel repetitieve taken op de schouders van leraren en studenten rusten, kan AI helpen om tijd vrij te maken voor waar onderwijs werkelijk om draait: het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, en het stimuleren van nieuwsgierigheid.

De vraag die we ons wel moeten stellen, is hoe we deze technologie op een ethische manier inzetten. Het blijft belangrijk om menselijke waarden centraal te stellen in de manier waarop we AI gebruiken in het klaslokaal. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat technologie ons onderwijs verrijkt, zonder het menselijke aspect te verliezen.

In het HBO zal het succes van AI-agents afhangen van de manier waarop instellingen deze technologie integreren in hun onderwijs. Het gaat niet alleen om het beschikbaar maken van nieuwe tools, maar ook om het trainen van zowel docenten als studenten om deze effectief te gebruiken. Met de juiste aanpak kunnen agents als Operator helpen om het onderwijs persoonlijker, effectiever en relevanter te maken.

(De foto bij dit artikel is gemaakt met Adobe Firefly)