Als betaalde gebruiker van ChatGPT heb ik nu toegang tot Deep Research. Het leek me aardig om vervolgonderzoek te doen naar de impact van AI-chatbots in het hoger onderwijs. In een eerdere blogpost – hier te lezen – presenteerde ik een paper waarin werd gesteld dat AI-chatbots de prestaties van studenten en hun tevredenheid over het onderwijs positief beïnvloeden. Ik kreeg echter meteen de kritiek dat ander wetenschappelijk onderzoek juist zou aantonen dat AI-chatbots slechts als ‘krukje’ fungeren. Studenten zouden afhankelijker worden van AI-chatbots en niet slimmer.

Ik liet daarom Deep Research verkennen wat de huidige stand van zaken is in onderzoek. Wat is werkelijk de impact van AI-chatbots op leerprestaties en hoe ervaren studenten deze technologische ondersteuning? Hieronder het letterlijke verslag van ChatGPT dat 22 verschillende bronnen bekeek. Indrukwekkend, dat is toch wel het minste wat je kan zeggen.

Inleiding

AI-chatbots (zoals ChatGPT) worden steeds vaker ingezet in het hoger onderwijs. Ze kunnen mensachtige conversatie nabootsen en dienen bijvoorbeeld als virtuele tutoren of vraagbaak voor studenten. Door de snelle opkomst van generatieve AI-chatbots is er wereldwijd een sterke toename in onderzoek naar hun gebruik en effecten (ERIC – EJ1408598 – Do AI Chatbots Improve Students Learning Outcomes? Evidence from a Meta-Analysis, British Journal of Educational Technology, 2024) (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). Deze onderzoeken vinden plaats in diverse landen en disciplines – met name in STEM-opleidingen is de aandacht groot (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). In dit rapport worden de bevindingen uit recente studies geanalyseerd met focus op (1) de impact van AI-chatbots op leerprestaties, (2) de ervaringen en percepties van studenten, en (3) inzichten uit internationaal onderzoek. We presenteren de belangrijkste conclusies, inclusief kwantitatieve en kwalitatieve gegevens, en verwijzen naar relevante academische bronnen ter ondersteuning.

Impact op leerprestaties

Onderzoek suggereert dat AI-chatbots potentieel hebben om leerprestaties te verbeteren, maar ook nieuwe uitdagingen met zich mee brengen. Hieronder bespreken we eerst de gemelde verbeteringen, gevolgd door mogelijke knelpunten.

Verbeteringen

Uitdagingen

  • Verwachte leerwinst versus daadwerkelijke prestaties: Hoewel studenten zich vaak competenter voelen door chatbot-gebruik, blijkt dit gevoel niet altijd samen te gaan met betere leerresultaten. In een experiment steeg het zelfvertrouwen van studenten die ChatGPT gebruikten, maar objectieve toetsen lieten geen significante prestatieverbetering zien (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). Met andere woorden: studenten dénken dat ze beter presteren dankzij de AI-hulp, terwijl hun scores dat niet altijd bevestigen. Dit wijst op het risico van overschatting van eigen kunnen, wat kan ontstaan als de chatbot te veel voorzegt.
  • Afname van kritisch denken en creativiteit: Een terugkerende zorg is dat al te gemakzuchtig vertrouwen op AI-antwoorden ten koste kan gaan van diepgaand leren. Studenten merken op dat chatbots vaak direct het antwoord of een samenvatting geven, waardoor ze minder worden uitgedaagd om zelf na te denken (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). Zo waarschuwde een STEM-student dat de beknopte antwoorden van ChatGPT “de noodzaak tot kritisch denken wegnemen” (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). Creatieve probleemoplossing en originele ideeën genereren kunnen onder druk komen te staan als een chatbot telkens een kant-en-klaar antwoord presenteert.
  • Duurzaamheid van het leereffect: Sommige bevindingen suggereren dat positieve effecten van chatbots op leren afvlakken bij langdurig gebruik. Zoals hierboven genoemd, kan het nieuwigheidsvoordeel na verloop van tijd verdwijnen (ERIC – EJ1408598 – Do AI Chatbots Improve Students Learning Outcomes? Evidence from a Meta-Analysis, British Journal of Educational Technology, 2024). Studenten raken gewend aan de tool, waardoor de aanvankelijke boost in interesse of prestaties minder wordt. Dit impliceert dat chatbots geen wondermiddel zijn voor blijvende leerprestatieverbetering zonder voortdurende innovatie in de aanpak.
  • Academische integriteit en echt leren: Een belangrijke uitdaging is het garanderen dat studenten de chatbot op een eerlijke manier gebruiken. Misbruik – zoals een opdracht volledig door een AI laten schrijven – ondermijnt niet alleen de eerlijkheid, maar ook het leerproces van de student zelf. Veel studenten erkennen dit dilemma: in één onderzoek was men het erover eens dat het klakkeloos gebruiken van AI voor opdrachten neerkomt op plagiaat en tegen de academische integriteit indruist (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). Een meta-enquête onder graduate students liet zien dat slechts ~21% meent dat ChatGPT-gebruik per definitie tegen integriteitsregels is, terwijl de rest twijfelt of het acceptabel is (). Deze verdeeldheid illustreert dat onduidelijkheid over richtlijnen kan leiden tot ongewenst gebruik. Instituten rapporteren reeds gevallen waarin chatbots werden ingezet voor valsspelen ( Understanding learners’ perceptions of ChatGPT: A thematic analysis of peer interviews among undergraduates and postgraduates in China – PMC ). Zulke incidenten kunnen ertoe leiden dat echte leerwinst uitblijft, omdat de student de stof niet daadwerkelijk beheerst.
  • Onnauwkeurigheden en misinformatie: AI-chatbots zijn niet onfeilbaar. Ze genereren soms onjuiste of verzonnen informatie, wat studenten op het verkeerde been kan zetten. Een aantal studies heeft dit als punt van zorg naar voren gebracht: zo geven studenten aan dat chatbots regelmatig algemene, oppervlakkige antwoorden zonder context of diepgang produceren (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). In een survey onder universitaire studenten erkende 68,8% dat de door ChatGPT gegeven antwoorden niet altijd betrouwbaar zijn (). Veel studenten gebruiken de chatbot daarom voorzichtig – meer dan de helft zegt de output pas te vertrouwen na het controleren van de juistheid ervan (). Dit toont aan dat onkritisch vertrouwen in AI-antwoorden de leerprestaties kan schaden als foutieve informatie niet wordt herkend en gecorrigeerd.

Ervaringen en percepties van studenten

Hoe ervaren studenten zelf het gebruik van AI-chatbots in hun studie? Uit de literatuur komt een gemengd maar overwegend positief beeld naar voren. Over het algemeen waarderen studenten de bruikbaarheid van chatbots en de gemakzuchtige toegang tot informatie, maar ze plaatsen ook kanttekeningen bij de beperkingen en risico’s. We bespreken hieronder de belangrijkste gerapporteerde voordelen volgens studenten, gevolgd door hun zorgen en percepties.

Waargenomen voordelen en motivatie

Zorgen en aandachtspunten

Conclusie

Uit het onderzochte materiaal komt naar voren dat AI-chatbots in het hoger onderwijs een dubbel potentieel hebben. Enerzijds kunnen ze het leren verrijken: studenten ervaren praktische voordelen zoals efficiënter studeren, directe feedback en grotere motivatie. Empirische resultaten ondersteunen dat goed ingezet chatbot-gebruik leerprestaties kan verbeteren, met name voor hogeronderwijsstudenten en in de initiële fase van gebruik (ERIC – EJ1408598 – Do AI Chatbots Improve Students Learning Outcomes? Evidence from a Meta-Analysis, British Journal of Educational Technology, 2024). Anderzijds zijn er duidelijke uitdagingen en aandachtspunten. Studenten zelf benadrukken de noodzaak van omzichtig en eerlijk gebruik: ze waarderen de hulp van AI, maar vertrouwen de output niet blindelings en willen niet dat het ten koste gaat van eigen vaardigheden of integriteit ( A Survey on Student Use of Generative AI Chatbots for Academic Research | Evidence Based Library and Information Practice ) (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). Wereldwijd onderzoek – van de VS tot Europa, Azië en Afrika – laat een vergelijkbaar beeld zien: overwegend enthousiasme voor de mogelijkheden van chatbots, gematigd door bewustzijn van risico’s en beperkingen.

Voor onderwijsinstellingen betekent dit dat het integreren van AI-chatbots zorgvuldig gemanaged moet worden. Training en begeleiding zijn cruciaal, zodat studenten leren hoe ze een chatbot effectief én verantwoord kunnen gebruiken ( A Survey on Student Use of Generative AI Chatbots for Academic Research | Evidence Based Library and Information Practice ). Verschillende studies adviseren dat AI-tools het best werken als aanvulling op traditioneel onderwijs, niet als vervanging van menselijke interactie (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies) (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). Docenten spelen een sleutelrol: hun begeleiding kan de motivatie en leeropbrengst maximaliseren, terwijl ze tegelijkertijd erop toezien dat studenten kritisch blijven nadenken.

Tot slot is er behoefte aan verder onderzoek naar de lange-termijn effecten. Veel bevindingen zijn optimistisch, maar onderzoekers signaleren dat we nog relatief weinig weten over hoe AI-chatbots bijvoorbeeld de kennisretentie of diepere begripsvorming beïnvloeden (Perceptions and Use of AI Chatbots among Students in Higher Education: A Scoping Review of Empirical Studies). Ook zal nader onderzocht moeten worden hoe we de balans vinden tussen automatisering en het behoud van essentiële academische vaardigheden. De huidige literatuur geeft in elk geval aan dat AI-chatbots krachtige nieuwe leermiddelen kunnen zijn, mits we hun inzet wijs vormgeven en rekening houden met de genoemde kansen én uitdagingen.